W sieci roi się od ofert dodatkowej pracy zdalnej. Ogłoszenia obiecują dodatkowy zarobek za kilka godzin dziennie. Wystarczy tylko spotkać się z koleżankami i zaprosić je do współpracy lub pokazać produkty.
Marketing wielopoziomowy to nie piramida finansowa
MLM (multi-level marketing) nazywany też marketingiem wielopoziomowym opiera się na promowaniu produktów przez przedstawicieli. Sprzedawcy nie są zatrudniani w firmie tylko z nią współpracują, nie dostają też stałej wypłaty. Wysokość wynagrodzenia to prowizja, którą zależy od skuteczności współpracownika. Członkowie organizacji są zachęcani nie tylko do sprzedaży produktów ale też zapraszania do współpracy innych znajomych.
Zalety korzystania z MLM
Sposób na prowadzenie biznesu
Dla osób wchodzących na rynek MLM kusi niskim wkładem własnym. Wzajemna współpraca omija papirologię związaną z zatrudnianiem szeregu pracowników. Dodatkowo dystrybucja produktów odbywa się za pomocą sprzedawców. Są oni też najważniejszym kanałem marketingowym. Firma może obciąć koszty na jakości opakowań, bo produkt nie będzie zalegał na sklepowych półkach narażony na złe warunki przechowywania.
Sposób na dodatkowy zarobek
Współpraca z przedsiębiorstwami w systemach MLM nie wymaga posiadania żadnej specjalistycznej wiedzy. Firmy organizują szkolenia sprzedażowe. Pozwalają też na poznanie nowych osób o podobnych doświadczeniach. Wejście do struktur odbywa się zwykle za pomocą niezbyt drogiego pakietu startowego. Dodatkowym atutem jest możliwość pracy w każdym wieku.
Problemy MLM
MLM od piramidy finansowej różni sposób zarobku. Wszyscy pracownicy posiadają własnych klientów, oraz mają produkty na których można zarabiać. Jednak model biznesu promuje znacznie wyższymi prowizjami osoby, które werbują nowych członków. Taka postawa znacznie ogranicza rozwój biznesu.
Luźna struktura organizacji nie zapewnia żadnego zabezpieczenia dla pracowników. Osoby współpracujące z MLM nie posiadają ubezpieczenia zdrowotnego zapewnianego przez firmę ani minimalnego wynagrodzenia. Przedsiębiorstwa zachęcają też współpracowników do silnej rywalizacji pomiędzy pracownikami by osiągnąć jakikolwiek zysk. Może to poprowadzić do patologicznych zachować, gdzie sprzedawcy sami kupują produkty by utrzymać wysoką pozycję w strukturach organizacji.
Paradoksalnie im więcej członków posiada struktura MLM tym wolniej się rozwija. Na terenie na którym jest wiele konsultantek, mają one problemy ze sprzedażą produktów, już nie wspominając o werbowaniu nowych członków.